lördag 24 februari 2018

Veckan som gått

Veckorna går i rasande fart. Måndagar och tisdagar är dagar jag knappt hinner vara i stallet. Det är bara det nödvändigaste som hinns med, som mockning , mat. 

Ella var dock duktig i tisdags och lösgalopperade både Alfons och Brioche. Brioche behöver få stärka upp sin stora galopp så han får bättre balans. Alfons behöver det för att få ännu mer varierat arbete. 

I onsdags var det äntligen dags för ridning 😁 Först ut var Alfons. Vi har jobbat en del bommar och nu tyckte vi det var dags för att hoppa lite. Vi kom fram till att jag nog inte har hoppat Alfons 🙈 men vi tog det piano med travbommar, galoppbommar och sedan kryss. Han var duktig och tyckte det var jättekul 🙂

Efter honom var det Brioches tur. Jag longerade lite och sedan satt upp. Red lite på lina först då han var väldigt pigg men släppte loss med och travade runt i ridhuset. Hade spö för första gången bara för att peta på bogen så att hjälpa honom framåt. Han tog det bra och jag kunde till och med byta spöhand i farten 😜. Så duktig kille!

I torsdags blev det ett dressyrpass för Alfons. Vi tränade på olika programdelar tull LB:2. Vi är anmälda till en pay and ride i Bollebygd 11/3. Det är diagonalen i galopp med avbrott och ny galopp så den linjen behöver vi bli bättre på. För övrigt är det att jobba på med lösgjordheten och att jag ska komma tillbaka med min sitts. Men övning ger färdighet. 

Efteråt var det Brioches tur. Det är skönt att ta honom efter att jag ridit Alfons så man har lite ridning i kroppen. Han var jättelugn så det blev några få varv i longering innan jag satt upp. Idag blev det bara 1 varv på lina sedan var det full fart själva. 
Han hade väldigt fin framåtbjudning och det flöt på jättebra så jag bestämde mig för att galoppera. Blev i högervarvet bara förvänd men i vänster som han är starkare i fick vi ett helt varv rättvänd galopp. Han var så duktig ❤ 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar